Rigtig hjertelig velkommen som underviser hos LOF Holbæk-Lejre.
At undervise mennesker, der lærer af lyst og ikke af pligt, er noget af det mest berigende og motiverende for dig som underviser.
Denne vejledning er en introduktion og tænkt som en hjælp i det daglige arbejde. Læs den godt igennem – du finder svar på mange praktiske spørgsmål.
Du er altid velkommen til at spørge os, hvis der er noget, du er i tvivl om, og også hvis du har problemer på holdet. De løses bedst i opløbet.
Du kan altid finde den sidst opdaterede vejledning på lofholbaek.dk under "For undervisere".
Kontakt & åbningstid
Kontoret: tlf. 40 35 99 86 · e-mail post@lofholbaek.dk
Åbningstid: mandag–torsdag kl. 9–15. Fredag lukket (vi holder øje med tlf. og mails).
Adresse:
LOF Holbæk-Lejre
Sports Allé 5B, 2. tv
4300 Holbæk
Organisation
Kursuskoordinator: Mie Carlsson – bevægelseshold
Kursuskoordinator: Freja Slott – kreative hold og sprog
Regnskab: Kristian Fabrin
Leder: Lise Bollhorn
Feriedage
Dage hvor der normalt ikke er undervisning, medmindre andet er aftalt eller fremgår af mødegange for holdet:
Vinterferie: uge 7 for Holbæk og uge 8 for Lejre
Påske: fra Palmesøndag til 2. Påskedag
Kristi Himmelfart inkl. fredag
Pinse (2. Pinsedag)
Efterårsferie: uge 42
Juleferie mellem jul og nytår
Kontoret er lukket i juli.
Samarbejde og ansættelse
Ansættelse af nye undervisere foretages af skolelederen. Vi har ry for at have gode undervisere, og den linje skal fortsætte. Derfor skal både dine faglige og pædagogiske kvalifikationer være i orden.
Faglige kvalifikationer
Du skal have relevant uddannelse og/eller erfaring inden for det/de fag, du ønsker at undervise i. Vi anerkender også selvlærte undervisere – formel uddannelse er ikke alt.
Pædagogiske kvalifikationer
Du kan have pædagogisk uddannelse – men vi lægger også vægt på praktisk erfaring med voksenundervisning. Det vigtigste er, at du er motiveret for at lære fra dig.
Når du er ansat
Man er kun ansat for det enkelte kursus, der bliver igangsat. Du får et ansættelsesbrev for hvert kursus ved kursusstart.
Kurser opstartes først, når der er et minimum antal deltagere. Du får typisk ca. 10 dage før startdatoen tilsendt kontrakt på igangsatte hold. Har du brug for info tidligere, så tjek Undervisernet eller kontakt kontoret.
Som ny underviser kan du efter ønske følge en erfaren undervisers undervisning.
En stor del af vores kommunikation er via e-mail. Det er vigtigt, at vi har din rigtige mailadresse, og at du tjekker den løbende.
Tavshedspligt
Deltageroplysninger er fortrolige og må ikke bruges til andet end undervisningen. Kontakt os, hvis du er i tvivl.
Når et kursus er slut, skal du slette/destroyere alle personoplysninger om deltagerne.
Undervisernet
Når du er oprettet som underviser hos os, får du adgang til Undervisernet. Her kan du:
– se dine hold og deltagere
– se timeoversigt og bruttoløn
– se din kalender hos os
– sende e-mails til kursister
Der kan ikke indsendes kursusforslag via Undervisernet.
Adgangskode tildeles af kontoret (du kan altid få en ny).
Vi sender også vigtig info om aftenskolen pr. mail – husk at tjekke den.
Tilskud til uddannelse
Bestyrelsen kan give tilskud til efteruddannelse ud fra foreningens egne midler. Midlerne er begrænsede, så tilskuddet beregnes som dine undervisningstimer i forhold til en 37-timers uge. Eksempel: Underviser du 8 lektioner, svarer det til ca. 0,35 "fuldtid", så vi kan dække ca. 35% af kursusprisen.
Der er et loft (pt. 1.000 kr. pr. underviser pr. år). Der gives kun tilskud, så længe der er budget.
Spørg os, inden du tilmelder dig. Kurserne skal være relevante for dit arbejde hos LOF Holbæk-Lejre.
Gratis deltagelse på LOF-kurser
Du er velkommen til at deltage gratis på LOF Holbæk-Lejres kurser, hvis du har et aktivt ansættelsesforhold i sæsonen (et igangsat hold med mindst 5 mødegange).
Betalende kursister har førsteprioritet. Hvis holdet bliver fyldt eller der er venteliste, kan du blive bedt om at betale eller frameldes.
Før kursusstart
Programmet planlægges i samarbejde mellem underviserne og administrationen – kom gerne med idéer i god tid.
Mange nye aktiviteter starter faktisk som forslag fra jer undervisere.
Planlægningen af efteråret starter ofte allerede i januar/februar. Lokaler søges allerede i marts.
Hvis et hold ikke kan oprettes pga. manglende tilmelding, prøver vi at finde et andet forløb til dig.
Du må også undervise for andre aftenskoler. Bare vær opmærksom på, at hvis samme nye kursus udbydes flere steder samtidig, kan det betyde, at ingen af dem får nok deltagere til opstart.
Lektionslængde / pauser
Ifølge Lønbekendtgørelsen svarer én undervisningslektion til 45 minutter. En lektion aflønnes dog som 1,6 arbejdstime (96 minutter), fordi lønnen også dækker forberedelse, efterbehandling og administration.
Vores generelle praksis er 10 minutters pause pr. lektion.
Kurser med krav (f.eks. bassin / førstehjælp)
Visse hold kræver specifikke kurser/prøver (fx varmtvandstræning: førstehjælp + årlig bassinprøve). LOF kan betale kurser/prøver efter aftale. Der gives normalt ikke løn for selve deltagelsen i disse kurser.
Lokaler
Før din første undervisning skal du i god tid sikre adgang (nøgler/koder), og kende praktikken (fx PC, projektor, smartboard). Det er dit ansvar at være klar fra første mødegang.
Hvis der opstår problemer med lokalet, så kontakt os – vi tager dialogen med stedet.
Bruger du andre lokaler end de planlagte, skal kontoret have besked.
Efterlad altid lokalet pænt (oprydning, tavle tørret af osv.).
OBS: Op til valg (kommunalvalg, Folketing, EU m.m.) kan lokaler blive brugt til valg. Tjek med pedellen – det kan påvirke jer også dagen før valget.
Rygepolitik
Rygning er ikke tilladt i undervisningslokalerne eller på kontoret. Brug kun udpegede rygezoner. Vi følger kommunens ordensreglement for brug af skolelokaler.
Undervisningsmaterialer & kopiering
Indkøb og kopiering af undervisningsmaterialer er ikke inkluderet i kursusprisen – det betales af deltagerne.
Hvis du kopierer eller køber samlet ind til holdet, er det dit ansvar at afregne med deltagerne. Spørg os hvis du er i tvivl eller vil høre om eksisterende materialeaftaler.
Udgifter dækkes kun efter aftale med skolelederen.
Kopiering kan ske via kontoret. Prisen er 1 kr. pr. kopi (kan viderefaktureres til kursister).
Vi har Copydan-aftale om tekster/noder. Læs reglerne her:
tekstognode.dk
Når kurset starter får du på mail:
Ansættelsesbevis
Deltagerliste
Timeregistrering
Tjek ved første mødegang, om der møder deltagere, som ikke står på listen – giv besked til kontoret.
På særlige hold (hensyntagende hold) får du også tro-og-love-erklæringer om handicap, som kursisterne skal underskrive senest 3. gang. De skal tilbage til kontoret samlet.
Du må ikke beholde deltagerdata længere end nødvendigt for at gennemføre kurset.
Første mødegang
Mød i god tid, lav evt. opslag/skiltning, lav præsentationsrunde, aftal forløb, forventninger og materialer. Gennemgå navnelisten og noter ændringer til kontoret.
Hvis en deltager møder op uden at stå på din liste: kontakt kontoret eller tjek Undervisernet, før vedkommende deltager fast.
Fortsættelse af hold
Vil deltagerne fortsætte næste sæson? Tal med dem i god tid. Det øger chancen for, at holdet kan fortsætte uden afbrydelse.
Bevis for deltagelse
Deltagere kan få bevis på deltagelse, hvis de har været til stede mindst 80% af tiden. Det er især relevant på f.eks. sprog- og IT-hold.
Løn
Lønnen følger Lønbekendtgørelsen og er den samme i alle aftenskoler. Den reguleres årligt.
Eksempel (fra april 2025): ca. 320,32 kr. pr. undervisningslektion + feriepenge = ca. 360,36 kr. pr. lektion.
Hvis du får løn for fx 10 lektioner, vil der stå 16 timer på din lønseddel (fordi én lektion = 1,6 timetal administrativt).
Løn udbetales bagud på sidste bankdag i måneden. Du får lønseddel fra ProLøn på mail (login-kode er dit CPR-nummer uden bindestreg). Ønsker du e-Boks eller anden kode → kontakt Kristian.
Lønperioden er fra d. 19. sidste måned til d. 18. i måneden.
Arbejdstidsregistrering
Fra 1. juli 2024 skal alle medarbejdere registrere længden af deres daglige arbejdstid.
Du modtager en liste over dine holdtimer sammen med kontrakten. Afvigelser meldes til kontoret.
Det er vores dokumentation i forhold til lovgivningen.
Privatlivspolitik (undervisere)
Som underviser registrerer og opbevarer vi nødvendige oplysninger om dig (fx til løn og planlægning). Du kan få den fulde privatlivspolitik ved at kontakte kontoret.
Opsigelsesvarsel
Undervisere ansat i under 3 måneder: 14 dages opsigelsesvarsel.
Undervisere ansat i over 3 måneder: 1 måneds varsel til udgangen af en måned.
Hvert hold er et selvstændigt ansættelsesforhold.
Varslerne gælder ved ekstraordinær opsigelse – normalt udløber aftalen bare, når kurset slutter, uden at der skal siges op.
Du har 0 dages opsigelsesvarsel den anden vej (det betyder bl.a., at du ikke har brug for frigørelsesattest, hvis du går ledig).
Løn ved aflysning
Der udbetales kun løn for faktisk gennemført undervisning.
Hvis vi (kontoret) aflyser en lektion med mindre end 7 dages varsel, får du løn for den alligevel.
Hvis ingen deltagere møder op til undervisningen: giv os besked samme dag – ellers kan lektionen ikke altid godkendes som løntimer.
Sygdom / Dagpengeret
Du er omfattet af Sygedagpengeloven. For at få sygedagpenge fra første sygedag skal alle disse være opfyldt:
– Du kan ikke arbejde pga. sygdom/skade
– Du bor i Danmark og betaler skat af indtægten
– Du har haft mindst 74 timers beskæftigelse hos os inden for 8 uger (svarer til ca. 46,25 undervisningslektioner)
Deltagerne har krav på erstatningsundervisning, når der aflyses, og du har pligt til at yde den – mod løn.
Hvis kravene ikke er opfyldt, er LOF ikke forpligtet til at udbetale sygedagpenge; så overtager kommunen. Hvis kravene er opfyldt, udbetaler LOF sygedagpenge i de første 30 dage. Efter 30 dage kan kommunen overtage udbetalingen ved fortsat sygdom.
Der kan ikke udbetales sygedagpenge fra 1. måned efter det fyldte 70. år.
Ved sygdom/aflysning: giv altid kontoret besked. Uden for åbningstid: kontakt dine kursister direkte. Inden for åbningstid: kontoret kan hjælpe.
VIGTIGT: Send mail til post@lofholbaek.dk, så vi er sikre på, at beskeden er registreret.
G-dage (dagpenge ved ophør)
Du kan i nogle tilfælde have ret til dagpengegodtgørelse (”G-dage”) for 1.–3. ledighedsdag, hvis du bliver afskediget (fx når et kursus stopper).
Betingelser, bl.a.:
– Medlemskab af en A-kasse
– Mindst 46 lektioner (≈ 74 arbejdstimer) i de 4 uger op til afskedigelsen/kursusophør
Der udbetales ikke G-dage i fx skolens ferieperioder, hvis kurset fortsætter efter ferien, eller hvis du selv er syg/holder ferie/har andet arbejde – eller hvis vi ikke har modtaget din tro-og-love-erklæring.
Forsikring & arbejdsmiljø
Som underviser er du omfattet af LOF’s lovpligtige arbejdsskadeforsikring ved ulykker i forbindelse med undervisningen, ekskursioner m.v. Skade skal anmeldes inden 8 dage. Kursister er ikke dækket af LOF’s forsikring – de skal bruge egen forsikring.
Som ansat har du også ret til at være med til at vælge sikkerhedsrepræsentant. Navnet står på hjemmesiden under praktiske oplysninger.
Vi laver løbende APV (arbejdspladsvurdering), typisk hvert andet år. Kontakt os eller sikkerhedsrepræsentanten, hvis du oplever problemer med arbejdsmiljøet. APV-handlingsplanen kan ses på kontoret.
Senest opdateret 15. oktober 2025